ALV & Presentatie CityMarketing Tilburg – 3 maart 2022

‘Als je aan de voorkant van het pootgebouw van Carre staat, ga je 200 meter naar links en loop je om  het gebouw heen. Je loopt dan het terrein op en aan de rechterzijde zie je de ingang van ’de Nachtzuster’. Dit  is ook aangegeven door pijlbordjes’ –  In de zoektocht naar een vaste locatie is JOST hier vanavond neergestreken voor de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering.

De ruimte, die vooral gebruikt wordt door kunstenaars, voelt meteen gezellig en ook intiem aan. Na de ontvangst met koffie en thee (en een koffiekoekje erbij), nemen we plaats. Na de korte introductie van Myriam beginnen we aan de Algemene Ledenvergadering. De belangrijkste onderwerpen die voorbij komen, zijn de activiteitenagenda van 2021, de boekhouding en de begroting. Die laatste twee zijn op professionele wijze bijgehouden en samengesteld door Dick van Boxtel. De kascontrolecommissie heeft hem decharge verleend.

Uit de begroting blijkt dat er sinds vorig jaar een groot deel wordt uitgegeven aan de professionalisering van de JOST-organisatie. Met name op het gebied van communicatie. En om daar een toelichting op te geven vertelt Erwin van Gestel wat zijn taken op dit gebied zijn en wat er in 2021 ook al bereikt is op dat gebied.

Twee andere belangrijke punten die worden besproken zijn het nieuwe activiteitenreglement en het voorstel om de contributie in 2023 te verhogen. Over dat laatste onderwerp voeren we nog een discussie waaruit geen conclusie komt. Er is nog geen beslissing genomen. Het eerder genoemde activiteitenreglement is bij stemming aangenomen.

Het stemmingsmoment: Suzanne de Kadt mag zich nu officieel secretaris noemen en ook Niek en Dick krijgen het vertrouwen van de aanwezigen om door gaan binnen het bestuur. De voorzitter komt langzaam en zeker naar een afronding en op dat moment loopt Marc Meeuwis binnen.

Na een korte drink- en plaspauze pakt Marc de vloer en begint aan zijn presentatie over Citymarketing Tilburg. Daarbij laat hij ons de presentatie zien die hij ook aan de belanghebbenden van de Gemeente Tilburg heeft gegeven. Op een ontspannen en ook pakkende wijze legt hij uit wat Citymarketing Tilburg is, hoe het is ontstaan, wat ze tot nu toe hebben bereikt en wat de toekomstplannen zijn. En dit aan de hand van de vier grotere aandachtsgebieden: Ticket to Tilburg (gericht op toerisme), Center of Tilburg (het centrale winkelgebied), Student in Tilburg (alles wat studeren te maken heeft) en Make it in Tilburg (gericht op ondernemen).

Het is inspirerend om te horen dat er veel energie bruist in de stad. Dat er veel initiatieven worden genomen om Tilburg nog beter op de kaart te zetten. En vooral dat er in onze stad projecten zijn, die uniek zijn in Europa, zoals Doloris. Iedereen in het gezelschap is enthousiast gemaakt door de woorden van Marc die zelf ook zegt: ‘ik vind het altijd leuk om mijn verhaal te kunnen vertellen’. De enige conclusie die het aanwezige publiek trekt is dat dit verhaal echt bestemd is voor een groter JOST-publiek. Wie weet doet die gelegenheid zich nog eens voor. Aan het enthousiasme van Marc zal dat in ieder geval niet liggen.

De avond sluiten we af met de gebruikelijke netwerkborrel onder het genot van natuurlijk wijn, bier of fris en een plakje worst of een blokje kaas erbij. Wederom een geslaagde JOST-avond.