Masterclass: Scoor met Social Media – donderdag 13 oktober 2022
‘Nachtzuster – Wat moet ik zonder jou beginnen?’ Dat liedje schiet door mijn hoofd wanneer ik voor de tweede keer dit jaar ‘De Nachtzuster’ binnenwandel voor een bijeenkomst van JOST.
Deze avond is weer een mooi aantal mensen bij elkaar gekomen om een Masterclass te krijgen van Sander Oord oftewel ‘Het Social Media mannetje’. Thema van de avond: Scoor met Social Media.
Eerst proeven we het het genot van een kopje koffie of thee met daarbij een heerlijke petit-four. Wanneer we op onze stoelen zitten, heet onze secretaris Suzanne ons van harte welkom. Alle nieuwe leden en introducés krijgen zoals gebruikelijk even de tijd om zichzelf voor te stellen.
Dan gaan we terug naar het thema van de avond: Social Media. Een onderwerp dat voor alle deelnemers actueel is en blijft. Want Social media is overal om ons heen. In een mensenleven besteden we zo’n 6 jaar en 8 maanden op 1 of meerdere social mediakanalen.
Wanneer Sander, oud-lid van JOST, begint te praten, voelt hij zich als een vis in het water. Niet zo gek want hij vult zijn dagelijkse leven hiermee. Hij vertelt dat hij voor meerdere grotere opdrachtgevers de gesprekken via Social media monitort en ook actief voert. Bijvoorbeeld voor de provincie Noord-Brabant en het ministerie van Financiën. Bovendien heeft hij enkele zogenaamde chatbots ontwikkelt voor een aantal McDonalds-filialen. Deze geven bij klachten automatisch de juiste antwoorden. Bijvoorbeeld wanneer een klant klaagt dat er geen frietsaus bij de friet zat.
In een vlotte manier neemt Sander diverse statistieken door over het aantal gebruikers per social media platform, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en TikTok. Ook legt hij de voordelen uit per platform, zoal bijvoorbeeld WhatsApp business.
Daarna gaat hij met ons meer de diepte in en volgt er veel informatie. Want welke opbouw van een bericht op bijvoorbeeld Facebook scoort nu beter? Is het beter om heel veel hashtags te gebruiken of juist niet? Voegen emojis iets toe aan een bericht? En hoe zit dat met het gebruik van afbeeldingen en video’s? En het toevoegen van links naar websites.
En dan maakt het ook nog eens uit wat het doel is van je bericht. Wil je vooral interactie of juist een groter bereik. Zo blijkt uit onderzoek van Coosto (een groot Social media planningsplatform). Als een soort schokgolf zorgen deze statistieken voor levendige reacties vanuit het aanwezige publiek. Het lijkt wel hogere wiskunde om tot een perfect bericht te komen. Zeker omdat er dan ook nog eens grote verschillen bestaan tussen de diverse platformen.
Daarna gaat hij ook nog in op welke voordelen Social media hebben voor ondernemers. Zoals het aantrekken van nieuwe klanten en het opbouwen van klantloyaliteit. Of zeer gericht adverteren. Maar ook je merk goed te ontwikkelen en je directe concurrentie in de gaten houden.
Wat de spreker erg goed doet, is het geven van concrete voorbeelden en tips richting de aanwezige deelnemers. Hierdoor kunnen ze als het goed is ook echt aan de slag om vanaf vanavond te gaan scoren met Social Media. En gelukkig heeft Sander beloofd de sheets van de presentatie met de aanwezigen te delen.
Na ruim 1 uur rondt Sander zijn verhaal af en krijgt daarvoor een welverdiend applaus en de traditionele fles Limoncello. Daarna gaan alle aanwezigen in de netwerk-stand en wordt er onder het genot van hapje en drankje nog goede gesprekken onderling gevoerd.