Masterclass Zakelijk verleiden – 10 maart 2022
Een week na de Algemene Ledenvergadering komen wederom een hoop JOST-leden bij elkaar om betere verkopers te kunnen worden. De groep is weer een mengeling van oude vertrouwde leden en een drietal nieuwelingen. Deze worden als altijd van harte welkom geheten.
Plaats van samenkomen is dit keer het Mercure Hotel in Tilburg. Daar nemen we na een kopje koffie of thee nemen in een mooie ruime vergaderzaal. Nadat we de sleutel via de receptie hebben verkregen natuurlijk.
Onze gastspreker van vanavond, Marjolein Brocatus, staat te steigeren van enthousiasme om haar verhaal te mogen delen met ons. “Het is vooral jullie verhaal”, zegt ze nog, Myriam doet eerst haar vaste stichtelijke woordje. Ook de introducés stellen zichzelf kort voor. Daarna krijgt Marjolein alle ruimte om haar ‘Masterclass Zakelijk Verleiden’ te beginnen.
En het woord ‘verleiden’ klinkt natuurlijk al heel aantrekkelijk. Marjolein legt ook uit dat ze een hekel heeft aan keiharde verkoop. Voor haar is echt contact met je potentiële klant, een connectie aangaan en voelen wat de ander nodig heeft. Het opbouwen van een relatie, zeker voor de lange termijn levert uiteindelijk meer op, dan puur op de prijs te gaan zitten. En vertrouwen is daarin ook het sleutelwoord. En durf vooral ook nee te zeggen.
En die connectie kun je op meerdere manieren aangaan. Zowel in een face-to-face contact maar ook online. Ze legt uit dat het ook via sociale netwerken als LinkedIn het prima lukt om een goed eerste contact op te bouwen met iemand. Ze vertelt zelfs dat ze vaak iemand even kort belt voordat ze daadwerkelijk een connectieverzoek stuurt. Dat verhoogt toch weer even de attentiewaarde. En dat is waar het ook om draait. Het net even anders doen dan wat de ander verwacht.
Een bijzondere oefening die we doen is het in tweetallen elkaar in het linkeroog, het oog van de ziel, aankijken. Daarbij proberen we aan te voelen, zonder dit uit te spreken, waar de ander op het moment mee bezig is. En dat leverde verrassende inzichten op. Want zegt Marjolein, vanuit je kwetsbaarheid kun je een echte connectie maken.
Wanneer we het over onze toekomstplannen hebben, vraagt onze spreekster op de achterkant van een blaadje te schrijven wat we over zes maanden zakelijk bereikt willen hebben. En om de wet van de aantrekkingskracht aan te spreken vraagt ze aan ons er een vliegtuig van te vouwen en deze de lucht in te sturen. Dus er waren in een keer heel wat lucht- en wensverplaatsingen in de ruimte. Bij het benoemen van onze doelstellingen stelt ze nog een aantal kritische vragen. Over wat er gebeurt wanneer het doel niet zou halen? Vanuit de gedachte dat wanneer de pijn niet groot genoeg maakt, ga je het doel ook niet bereiken.
Marjolein is een vlotte prater en haalt veel voorbeelden uit haar eigen praktijk aan. Ook is ze openlijk over de zaken die minder goed gingen of waar ze achteraf denkt, dat had ik anders aan moeten pakken. Ze geeft veel ruimte aan de andere aanwezigen in de ruimte en staat ook zeker open om te leren van ons.
Na ruim anderhalf uur sluit ze haar verhaal, bedanken we haar hartelijk voor haar presentatie. Daarbij overhandigt Myriam een fles Tilburgse limocello, iets wat inmiddels ook al een JOST-traditie begint te worden.
En dan is het tijd voor de aan-en afsluitende netwerkborrel, in de bar van het Mercure hotel. En dat is altijd een prettige afsluiting van een JOST-bijeenkomst. Met een overvloed aan bitterballen wordt er geproost en nagepraat. En wat daar allemaal besproken is, blijft in die ruimte.