Masterclass Storytelling – 15 september
De 1e JOST-activiteit na de zomervakantieperiode belooft vooraf al zeer interessant te worden. In de inmiddels zeer vertrouwde locatie ‘De Nachtzuster’ zijn ruim 25 ondernemers samengekomen om naar de masterclass ‘Storytelling’ van Harry Slagman (Storybusiness) te komen luisteren.
Tijdens de gebruikelijke kop koffie/thee en petit-fours worden de verhalen over de vakantiereizen of andere zakelijkheden besproken. Strak om 20:00 neemt Suzanne de Kadt het woord. Dit doet ze in plaats van onze nieuwe voorzitter Corine, die helaas wegens ziekte niet aanwezig kan.
De ingrediënten van het korte praatje zijn hetzelfde. 3 nieuwe leden en 1 introducé stellen zichzelf kort voor. Bovendien noemt onze secretaris kort de aankomende activiteiten. Dan is het hoogste tijd om de spreker van vanavond te introduceren. Nou ja, dat doet hij zelf zeer uitgebreid.
Zoals al geschreven komt Harry vertellen over Storytelling. En hoe je dit kunt inzetten om succesvoller zaken te kunnen doen. Aandachtig luistert iedereen naar zijn introductie, waarin hij vertelt hoe hij in Tilburg terecht is gekomen, wat hij heeft gedaan voor hij zijn eigen bedrijf startte. Zijn vlotte manier van praten is aantrekkelijk en vol met humor. Hij weet het aanwezige publiek op een juiste manier bij de les te houden. Niet geheel toevallig natuurlijk, want ook dit is onderdeel van de ‘les’ die er te leren valt over ‘Storytelling’.
Om jezelf en/of jouw product of dienst te verkopen zijn er een 4-tal basisvragen van belang die de partij tegenover je altijd zal willen beantwoorden:
- Heb je kennis van zaken?
- Kun je het mij uitleggen?
- Geloof ik je?
- Vertrouw ik je?
Zowel ratio als emotie spelen een rol in het beslissingsproces. Toch worden de meeste beslissingen op basis van emotie genomen. Belangrijk is dus dat het verhaal dat je in een verkoopproces verkoopt zowel rationeel als emotioneel aansluit bij jouw gesprekspartner.
Na een kort interactief moment met de aanwezigen onderling duikt Harry in zijn ‘model’ om te laten zien hoe tot een goed en interessant verhaal kunt komen. Hij deelt placemats uit die ons gaan helpen om daarin structuur aan te brengen. En omdat hij vanavond in slechts 1,5 uur een presentatie geeft die normaal een hele dag duurt, komen al deze punten in een sneltreinvaart voorbij. Niet op een onduidelijke manier, je hebt gewoon meer tijd nodig om dit te verwerken voor jezelf. De opmerkingen die het meeste blijven hangen na de avond zijn: ‘Verstop de pil in de pindakaas’. Op die manier zorg je voor wat afleiding (denk aan een pil die je aan een huisdier moet geven). En ga op zoek naar je eigen ‘ijsberg’. Verwijzend naar het feit dat zonder een ijsberg de Titanic ook maar een regulier cruiseschip was geweest.
Er wordt ook nog ingegaan op verschillende persoonlijkheidstypes aan de hand van het zogenaamde DISC-model. Dit is handig om te kunnen begrijpen hoe ieder type ‘aanslaat’ op andere elementen in je verhaal. Is het meer dominante type veel meer resultaatgericht, zo zal het meer sociale type aanslaan op het gevoel dat uit je verhaal spreekt.
Tot slot geeft Harry nog wat feedback op enkele websites van deelnemers die hij heeft bekeken. En dan is deze zeer boeiende Masterclass voorbij. Die 1,5 uur zijn omgevlogen. Met een groot applaus en de bekende fles limoncello wordt Harry Slagman bedankt voor zijn inspirerende verhaal.
Tijd voor de netwerkborrel. De bar is geopend, hapjes staan klaar en de gesprekken komen weer op gang.
Ook aan deze energieke avond komt langzaam een einde. En terwijl de laatste drankjes worden gedronken en de ruimte weer wordt opgeruimd, kunnen we weer terugkijken op een zeer geslaagde JOST-avond.
De volgende activiteit op donderdag 12 oktober is een Mastermind XL-versie.
Foto’s gemaakt door Niek Frijters en Erwin van Gestel